Porcelāna apgleznošana Igaunijā un mūsu republikā
Padomju Jaunatne, Nr. 104 (30.05.1979)
ZIGURDS KONSTANTS
Porcelāns ir tūkstošgadīga keramikas mākslas virsotne, kuru apbrīno jau daudzas cilvēku paaudzes, un tā attīstība vienmēr bijusi cieši saistīta ar māksliniecisko apdari. Uz samtaini spožās, baltās materiāla virsmas īpaši izceļas keramisko krāsu sulīgums un spilgtums. Savu īpašību dēļ tas būtībā ir visu gleznotāju mūžsens sapnis — iededzinātas augstās temperatūrās, tās gadu tūkstošiem nemaina savu toni, spilgtumu, nenoveco, kā notiek ar jebkurām citām krāsām uz jebkura cita materiāla. Tas ir iemesls, kāpēc gleznojumi uz porcelāna arvien no jauna saista māksliniekus.
Arī viss Igauņu mākslas porcelāns un latviešu mākslas porcelāna sākotne saistīti ar glezniecību uz tā. Preses atbalstītā māla darinājumu mode mūsu republikā pēdējos gadu desmitos, kā ari Rīgas porcelāna ražotāju pārliekā aizraušanās tikai ar masu produkcijas izlaidi ļāvusi apsūbēt pagātnes mākslinieciskajam mantojumam un traucē saskatīt šodienas sasniegumus latviešu mākslas porcelāna jomā. Jāatzīst gan, ka liels un plašs tas nav. Savdabīgie, grafiskā tehnikā uz polihroma fona zīmētie mākslinieka M. Zaura dekoratīvie šķīvji; keramiķes H. Melnbārdes-Krisbergas optimisma caurstrāvotie gleznojumi uz glazētām apdares plāksnītēm un no tām veidotiem panno; mākslinieka L. Bērziņa darinātās melni baltās «termografikas» arī uz apdares plāksnītēm un vēl dažu citu veikumi.
Rīgas porcelāna mākslinieku devumam savu zīmogu uzlikusi klasisko ražošanas tradīciju izpratne, lai gan izpildījuma kvalitāte ir profesionāli daudz augstāka nekā minēto trīs mākslinieku darbiem. Brīvu iespēju ikvienam, kam būtu vēlme nodoties gleznošanai uz porcelāna, ierobežo tehniskās bāzes (arī materiālu un kvalificēta tehnoloģiskā personāla) trūkums republikā. Individuālā amatniecība šo Jautājumu neatrisina, bet rūpnīca, lai arī formāli neierobežo, nerada labvēlīgus apstākļus,. lai mākslinieki «no ārpuses» varētu darboties mākslas porcelāna jomā. Kā šo Jautājumu risina mūsu ziemeļu kaimiņrepublikā?
Darbu nodaļā nosacīti var dalīt divās daļās. Profesionālie
mākslinieki (astoņi štata un pieci līdz septiņi ārštata) pašrocīgi
apglezno porcelānu, veicot tā sauktos autordarbus, kā arī izstrādā metus
sērijveida apgleznojumiem. Tajā pašā laikā izpildītāji (desmit cilvēki
bez profesionālās izglītības, kas beiguši sešu mēnešu apmācības kursu)
apglezno sērijveida ražojumus pēc apstiprinātiem metiem. Ļoti stingri
reglamentētas ir apgleznojumu tirāžas. Autordarbiem tās nedrīkst
pārsniegt 20 šķīvjus vai citus atsevišķus priekšmetus un 24 komplektus
(tasīte, apakštasīte un šķīvītis), turpretī sērijveida apgleznojumu
tirāžas parasti svārstās no 500 līdz 800, bet nedrīkst pārsniegt
tūkstoti. Porcelāna apgleznošanas nodaļas rīcībā ir nepieciešamā
tehniskā bāze — telpas ar 20 darbvietām, elektriskās apdedzināšanas
krāsnis un trīs cilvēku tehniskais personāls. Baltos traukus saņem no
Rīgas un Ļeņingradas Lomonosova porcelāna rūpnīcas. Cenas apgleznotajiem
porcelāna priekšmetiem pēc pašu Izstrādāta cenrāža apstiprina vietējā
mākslas padome. Katru mēnesi nodala Izgatavo un nosūta realizēšanai
vietējiem mākslas saloniem četrus līdz plecus tūkstošus apgleznotu
priekšmetu, pēc kuriem, starp citu, ir liels pieprasījums. Visi
profesionālie mākslinieki, kas specializējušies glezniecībā uz
porcelāna, ieguvuši Izglītību Tallinas Valsts mākslas Institūta
keramikas katedrā. Daudzi no viņiem ar saviem jaunrades meklējumiem
porcelāna ap gleznošanā piedalās dažādās lietišķās mākslas Izstādēs, kā
ari gatavo personālizstādes. Igauņu mākslas porcelāna pašreizējo seju
nosaka tādi mākslinieki kā S. Otemā, A. Ivaska, R. Mora, E. Rasa, H.
Vldevlka, E. Hallenberga, M. Tehvera, E. Lūra, F. Relgo. Analizēt viņu
mākslinieciskos rokrakstus un sasniegumus glezniecībā uz porcelāna jau
ir citas sarunas, cita raksta temats.
Šī mazliet sausā ražošanas ekskursija pie Tallinas porcelāna apgleznotājiem var noderēt pārdomām un ierosmēm ari latviešu mākslas porcelāna nākotnes risinājumos. Šķiet, ikviens mūsu republikas keramiķis, kā arī cita profila mākslinieks, kurš vēlas ziedot savus spēkus (varbūt tikai izmēģināt) glezniecībai uz porcelāna, apsveiktu tehniskās bāzes izveidošanu. Vai tas nevarētu būt kombināta «Māksla» ietvaros? Varbūt citur. Nepieciešamā nelielā platība un ieguldāmie līdzekli, vienkāršās tehnoloģiskās iekārtas un minimālais apkalpojošais personāls nevar būt šķērslis šādam pasākumam. Lietpratīgi līdzsvarojot ražošanu un mākslu, kaut daļēji varētu atrisināt greznumporcelāna Izgatavošanu mūsu republikā; varētu radīt ari daudz labākas iespējas Rīgas lietišķās mākslas vidusskolas audzēkņu un T. Zaļkalna Valsts mākslas akadēmijas attiecīgo nodaļu studentu sagatavošanā, un beidzot kur nu vēl lieliskāka bāze jaunrades meklējumiem! Skeptiķu droši vien netrūks — kāpēc tas viss vajadzīgs? Tas nav tik vienkārši. Māls ir mūsu republikas pamats, tajā arī gūti lielākie panākumi, pat starptautiski. Patiesi, tā ir. Taču vilnis, kas tik augstu pacēla latviešu mākslas keramiku sešdesmitajos gados un septiņdesmito gadu sākumā, lai ari neplok, augstāk tomēr neceļas. Tāpēc katrs jauns ceļš ir pārdomu vērts.